Licznik odwiedzin ministat liczniki.org












A A A

Substancje psychoaktywne

Ulotka dla rodziców dotycząca uzależnień

 

DROGI RODZICU!

  • Postaraj się zbudować solidny fundament jakim jest rodzina. Tylko bliski kontakt z dzieckiem uchroni je od problemu uzależnienia.
  • Pamiętaj, że uzależnienie może dotyczyć różnych dziedzin życia.

 

Młody człowiek może uzależnić się od:

  • narkotyków,
  • papierosów,
  • alkoholu,
  • korzystania z komputera, Internetu i gier komputerowych,
  • używania telefonu,
  • seksu,
  • jedzenia – konsekwencją może stać się bulimia lub anoreksja,
  • hazardu,
  • dopalaczy,
  • dbałości o wygląd, co w konsekwencji może doprowadzić do zażywania sterydów lub leków pobudzających trawienie,
  • zakupów,
  • oglądania telewizji.

 

Rodzaje uzależnień:

·         Fizyczne – objawia się silną potrzebą stałego zażywania jakiejś substancji, która hamuje lub osłabia pracę mózgu, zmienia świadomość. Zaprzestanie zażywania tej substancji powoduje wystąpienie zespołu abstynencyjnego.

·         Psychiczne – objawia się ciągłym myśleniem o zaspokojeniu jakiejś potrzeby, wykonania czynności, od której jest się uzależnionym – natręctwa myślowe. Najczęściej dotyczy uzależnienia od Internetu, telewizji, telefonu, jedzenia, gier komputerowych, hazardu, dbałości o wygląd.

·         Społeczne – występuje w sytuacji, gdy osoba przynależy do grupy społecznej i pod jej wpływem podejmuje różne ryzykowne zachowania. Uzależnienie od tej grupy jest tak silne, że jej członek nie liczy się z konsekwencjami swojego zachowania. Moc tego uzależnienia jest silna, gdyż człowiek pozostaje pod wpływem grupy oraz jakiegoś środka lub substancji.

 

Jak rozpoznać uzależnienie, czyli symptomy, na które należy zwrócić uwagę:

·         ospałość, otępienie, apatia, przygnębienie,

·         nadmierne pobudzenie,

·         agresja,

·         nienaturalna pewność siebie,

·         zaburzenia snu,

·         na przemian występujące pobudzenie i zmęczenie,

·         wypowiedzi i zachowania nie mające związku z realną sytuacją, nieadekwatne do sytuacji,

·         nadmierna gadatliwość,

·         znaczne zwężenie źrenic w jasnym otoczeniu,

·         szkliste oczy,

·         przekrwione białka,

·         brak zainteresowania nauką – niższe wyniki,

·         wagary,

·         nawiązanie nowych znajomości, zmiana dotychczasowej grupy rówieśniczej,

·         zmiana stylu ubierania się, zachowania, słownictwa,

·         kłamstwa,

·         obniżenie aktywności, rezygnacja z dotychczasowych form spędzania czasu wolnego na rzecz nowych,

·         posiadanie dziwnych przedmiotów,

 

Jeśli zauważysz w zachowaniu Twojego dziecka coś, co Cię zaniepokoi, skontaktuj się z instytucjami świadczącymi pomoc w tym zakresie bądź zgłoś się do pedagoga szkolnego.

 

 

 

SYGNAŁY OSTRZEGAWCZE

Narkotyki są tak wszechobecne, a człowiek łasy na pokusy tego świata, że nikt nie może być stuprocentowo bezpieczny. Warto wiedzieć, że istnieją też tzw. czerwone sygnały ostrzegawcze, które mogą sygnalizować, że dziecko już próbowało lub dalej próbuje narkotyki.

 

CZERWONE SYGNAŁY, JAK STOP Z SYGNALIZACJI DROGOWEJ, NAKAZUJĄCE: RODZICU/ NAUCZYCIELU- ZATRZYMAJ SIĘ, GDY ZAUWAŻYSZ, ŻE TWOJE DZIECKO/UCZEŃ:

  • niespodziewanie zmienia lub poszerza znajomych, coraz częściej nie przychodzi do domu o omówionych godzinach, nagminnie opuszcza lekcje,

  • nagle zbyt często wychodzi z domu, nie wiadomo z kim i gdzie przebywa, odbiera krótkie telefony, mówi szeptem, by nikt nie słyszał o czym i z kim rozmawia, wysyła i odbiera setki SMS-ów, które szybko kasuje (świadczące o możliwości handlu narkotykami),

  • bardzo nieregularnie jada, ma częste zmiany łaknienia, nadmierną ochotę na słodycze, których wcześniej nie lubiło,

  • ma zwiększone zapotrzebowanie na pieniądze, wynosi z domu płyty, swoje ubrania, twierdzi, że komuś pożyczyło, a mijają dni i nie przynosi ich z powrotem,

  • ogarnia apatia lub senność o dziwnych porach,

  • ma w swoich rzeczach małe pudełeczka, torebeczki foliowe z białym proszkiem, szklane lub plastikowe słomki, małe kawałki szkła, żyletki lub blaszki (RYZYKO KONTAKTU Z AMFETAMINĄ), pojemniczki ozdobne lub po lekarstwach, zamszowe woreczki z suszonymi ziołami lub brązowymi kulkami/bryłkami, różnego rodzaju fajki, rurki z bambusa, bibułki, maszynki do skrętów, „trawowe” emblematy na broszkach, wisiorkach, czapkach, bluzach (RYZYKO KONTAKTU Z MARIHUANĄ, HASZYSZEM), jednorazowe strzykawki, igły, świeczki, łyżeczki, brunatne waciki, okopcone kawałki folii aluminiowej, torebeczki z biało-beżową lub różową substancją przypominającą cukier (RYZYKO KONTAKTU Z HEROINĄ, MORFINĄ, OPIUM, BROWN SUGAR), różne pojemniczki i buteleczki z białymi lub kolorowymi pastylkami z wytłoczonymi wzorkami (RYZYKO KONTAKTU Z EKSTAZY), malutkie kartoniki z kolorowymi nadrukami, kolorowe kamyki do zapalniczek, różnego rodzaju suszone grzybki i zabarwieniu od żółtawego do czarnego z brązowym prześwietleniem ( RYZYKO KONTAKTU Z LSD, HALUCYNOGENNYMI GRZYBKAMI),

  • w swoim słownik używa określeń sloganowych typu: dragi, towar, gandzia, marycha, trawka, ziele, skun, dront, kwas, spid, piguły, prochy- narkotyki; ładować, buzować, grzać, hajcować, przymulić, jarać, snifować, żąchać, odjazd, odlot, być na haju, być w cugu- odurzać się, być pod wpływem narkotyku.

 

Źródło: Za głos pedagogiczny

 

 

RADY DLA RODZICÓW
 
1.    Rozmawiaj ze swoim dzieckiem o paleniu papierosów, piciu alkoholu, używaniu narkotyków.
·    Rozwiewaj mity i koryguj błędne informacje, które dziecko uzyskało z różnych źródeł, najczęściej z TV, filmów.
·    Dokładnie wyjaśnij dziecku, dlaczego nie powinno palić papierosów, pić alkoholu, używać innych środków uzależniających.
·    Wybierz najlepszy moment na rozmowę.
2.    Ucz się naprawdę  słuchać tego, co dziecko do Ciebie mówi.
·    Nawiązuj do wypowiedzi dziecka, aby okazać  mu, że go rozumiesz/.
·    Obserwuj twarz  i „język” ciała dziecka.
·    Wspieraj dziecko i dodawaj mu odwagi bez słów.
·    Używaj odpowiedniej tonacji głosu, gdy odpowiadasz  dziecku.
·    W czasie rozmowy wtrącaj słowa i zwroty zachęcające dziecko do wypowiedzi, wskazujące Twoje zainteresowanie, oraz staraj się podtrzymać rozmowę.
3.    Pomóż swojemu dziecku polubić siebie.
·    Udzielaj mu wielu pochwał.
·    Chwal wysiłek, a nie wyniki.
·    Pomóż mu stawiać sobie realne cele.
·    Nie porównuj wysiłków Twojego dziecka z  innymi.
·    Gdy korygujesz postępowanie dziecka, krytykuj jego działanie, a nie dziecko.
·    Panuj nad swoimi negatywnymi emocjami (złością).
·    Powierz dziecku konkretne działanie.
·    Okaż dziecku, że je kochasz.

4.    Pomóż swojemu dziecku rozwijać trwale wartości.
5.    Bądź wzorem dla swojego dziecka.
6.    Pomóż swemu dziecku radzić sobie z presją rówieśników.
·    Ucz cenić indywidualność innych ludzi.
·    Wyjaśnij, czym jest przyjaźń.
·    Daj wsparcie, aby  umiało mówić NIE.
·    Zachęcaj do sprawdzania w praktyce, jak mówić NIE.
·    Poznaj fakty o piciu alkoholu i używania narkotyków przez młodzież.
·    Wykorzystaj pozytywną presję rówieśników.
7.    Twórz własny kodeks rodzinny.
8.    Zachęcaj swoje dziecko do zdrowej, twórczej aktywności.
·    Zachęcaj do uczestnictwa w różnych zajęciach szkolnych.
·    Wykonuj różne rzeczy razem z dzieckiem.
9.    Współdziałaj z innymi rodzicami.
10.    Wiedz, co robić, gdy podejrzewasz, że Twoje dziecko pali papierosy, pije alkohol, używa narkotyków.


Informacje na temat instrukcji wsparcia dostępne u pedagoga szkolnego.